Türkiye, yenilenebilir enerjideki hızlı büyümeyi taşıyacak ulusal elektrik şebekesini yeniden tasarlıyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında düzenlenen COP31-Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu'nda, 40 gigavatlık çığır açıcı bir yüksek gerilim doğru akım (HVDC) iletim koridorunun yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırım gerektireceğini söyledi.

Elektrik çağı şebekeyi zorluyor

Bayraktar, IEA Başkanı Fatih Birol'un moderatörlüğündeki oturumda, son yıllarda salgının, tedarik zinciri aksaklıklarının, ticaret gerilimlerinin ve bölgesel çatışmaların petrol ile doğal gaz piyasalarında büyük arz şokları yarattığını anımsattı. Bu kırılganlığın enerji güvenliğini yeniden tartışmaların merkezine taşıdığını belirten Bakan, dünyanın hızla "elektrik çağına" girdiğini vurguladı. Geçen yıl küresel enerji talebi yüzde 1,3 büyürken, elektrik talebinin bu hızın iki katından fazla arttığını aktardı. Bayraktar bu sıçramayı elektrikli araçlar, veri merkezleri, artan soğutma ihtiyacı ve ekonomilerin hızlı elektrifikasyonuna bağladı.

Ulusal şebeke modernizasyonu · 40 GW HVDC koridoru
30 milyar $
Yenilenebilir büyümeyi taşıyacak iletim altyapısı için öngörülen yatırım

30 milyar dolarlık iletim koridoru

Bakan, yenilenebilir kaynaklardaki devasa büyümeyi desteklemek için ulusal elektrik şebekesinin baştan modernize edileceğini söyledi. Planın merkezinde 40 gigavat kapasiteli bir HVDC koridoru bulunuyor. Bayraktar'ın aktardığına göre yalnızca bu koridor yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırıma ihtiyaç duyacak. Yeni mimarinin daha akıllı şebekeler, daha ileri dijitalleşme, daha büyük depolama kapasitesi ve daha güçlü iletim ile dağıtım ağları gerektirdiğini belirten Bakan, esneklik ve dirence yönelik yatırımların da yükseleceğini ifade etti.

HVDC koridoru
40 GW
Verimlilik yatırımı · 2030
20 milyar $
Yenilenebilir payı · kurulu güç
üçte iki
Yenilenebilir hedefi · 2035
3 kat

Enerji dönüşümü ve enerji güvenliği bir arada ilerlemelidir.

Alparslan Bayraktar · Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı

Verimlilik, üretim ve kritik mineraller

Bayraktar, şebeke yatırımının yanında enerji verimliliği için 2030'a kadar 20 milyar dolarlık bir yatırımı harekete geçirmeyi planladıklarını söyledi. "En güvenilir ve en temiz enerji tüketilmeyen enerji" diyen Bakan, Türkiye'yi güneş paneli, rüzgar türbini bileşeni, gelişmiş batarya ve akıllı elektrik ekipmanı gibi temiz enerji teknolojilerinde bölgesel bir üretim merkezi olarak konumlandırdıklarını belirtti.

Shell'in rüzgar çıkışı Türkiye enerji yatırımlarını etkiler mi
Shell'in rüzgar çıkışı Türkiye enerji yatırımlarını etkiler mi
İçeriği Görüntüle

Yenilenebilir kaynakların bugün ülkenin kurulu gücünün neredeyse üçte ikisini oluşturduğunu vurgulayan Bayraktar, 2035'e kadar yenilenebilir kapasiteyi üç katına çıkarma hedefini yineledi. Bu teknolojilerin kritik minerallere erişim olmadan hayata geçemeyeceğini belirten Bakan, bu alanda teknoloji odaklı ülkeler ve lider firmalarla işbirliği yürüttüklerini kaydetti.